ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΣΙΝΕΜΑ

6 Οκτ.

ΚΑΠΤΕΝ ΦΙΛΙΠΣ

Ο Paul Greengrass και ο Tom Hanks συνεργάζονται σε ένα όμορφο σχέδιο που αφορά στην απαγωγή του Αμερικάνου καπετάνιου ενός εμπορικού πλοίου από Σομαλούς πειρατές. Μετά από τα «Gravity to all is lost» και «12 years a slave», ήρθε η εποχή για ιστορίες επιβίωσης, μια καλή ευκαιρία είναι αυτή η ταινία «Captain Phillips», η απαγωγής αυτού του ναυτικού.

Tom Hanks

Πρόκειται για ένα κλασικό έργο του σκηνοθέτη Paul Greengrass, το οποίο έρχεται να προστεθεί στο εξαιρετικό «United 93», βασισμένο στην πραγματική ιστορία της αεροπειρατείας που έγινε στις 11 Σεπτεμβρίου 2001, του αεροπλάνου που έπεσε κοντά στο Λευκό Οίκο, στην Ουάσινγκτον. Και εδώ έχουμε την αναδόμηση ενός χαοτικού γεγονότος, το οποίο έχει περισσότερες εμπορικές προοπτικές παρά η προηγούμενη ταινία, εξαιτίας της παρουσίας του Tom Hanks και του ευτυχισμένου τέλους του.

Με το ακράτητο στιλ κίνησής του, ο Greengrass θα μπορούσε πιθανότατα να κάνει το άνοιγμα μιας συσκευασίας δημητριακών να φαίνεται εκθαμβωτική, πόσο μάλλον να πετύχει να χειριστεί μια ιστορία σαν αυτή, όπου δεν υπάρχει μόνο ένας λογικός προβληματισμός, αλλά και μια πολιτική σκέψη, όπως και στις περισσότερες ταινίες του. Εδώ έχουμε μια ιστορία που συμβαίνει στην Μέση Ανατολή και την περιπέτεια σε ένα πλοίο, κάτι που έχει τη δική του ξεχωριστή γοητεία, ιδίως όταν πίσω από αυτή υπάρχει ο σεναριογράφος Billy Ray («Shattered glass», «The Hunger games»), χωρίς να υπάρχουν αναφορές στις θρησκευτικές διαφορές ή στην τρομοκρατία της Αλ Κάιντα, εστιάζει σε πιο ουσιαστικά θέματα, σε έναν εξαθλιωμένο νέο, σε ένα ναυτικό, ο οποίος αναγκάζεται να επιζήσει σε ακραίες καταστάσεις, με εγκληματίες πειρατές πλοίων που ζητούν λύτρα εκατομμύρια δολάρια από τους δυτικούς. Δεν είναι «παρά μπίζνες», θα σκέφτονταν κάποιοι κακοποιοί, για αυτή την ιστορία.

captain philips prosexos foto1

Και έτσι είναι για τον Hanks ως Ρίτσαρντ Φίλιπς, ένα μεσόκοπο καπετάνιο που αποχαιρετά τη γυναίκα του (Catherine Keener) στο Βέρμοντ, αργά το Μάρτιο του 2009, για να πάρει ένα τεράστιο καράβι με το οποίο θα πάει στο Νότιο Ομάν, και από εκεί, πλέοντας στις ακτές της Σομαλίας, στην Κένυα. Δυστυχώς για τους πειρατές δεν είναι παρά ένα αμερικάνικο καράβι στο οποίο επιβαίνει αμερικάνικο πλήρωμα. Ο Φίλιπς είναι απότομος με το πλήρωμα, σιχαίνεται τις επιθέσεις των πειρατών, δίνει πολλή προσοχή στα θέματα ασφαλείας. Δεν το επαναλαμβάνει συχνά, είναι όμως σαφές ότι ο Φίλιπς θέλει να τελειώσει τη δουλειά του, όσο το δυνατό πιο σύντομα, να έχει τον έλεγχο των καταστάσεων και να επιστρέψει στο σπίτι του.

Στην ακτή της πόλης των πειρατών, στο Έϊλ, στη Σομαλία, το ταξίδι είναι διαφορετικό, πυροβολισμοί, αυτοσχέδια πλοία με τα οποία οι νεαροί Αφρικανοί θα πάρουν ομήρους για να μαζέψουν λεφτά από την απαγωγή. Το σχεδιάγραμμα του Greengrass είναι προφανές: διαφορετικές λήψεις, ανάμιξή τους με διάφορες γλώσσες και διαλέκτους, χρησιμοποίηση της τεχνολογίας, σε διαφορετικές μορφές, συγκεκριμένες κινήσεις από ένα μέρος στο άλλο και υπέρβαση των ορίων του ανθρώπου, των αντοχών του, σε μια υπόθεση στην οποία δοκιμάζεται σε μεγάλο βαθμό ο άνθρωπος.

Ο σκηνοθέτης γνώριζε αυτές τις καταστάσεις και συνεργάστηκε με το διευθυντή φωτογραφίας Barry Ackroyd που μπόρεσε να κάνει αληθοφανείς αυτές τις εικόνες, το πλοίο, την καταστροφή, τη βία. Το πλοίο πλέει πολύ αργά και είναι εύκολο για τους πειρατές να το καταλάβουν, αφού το πλεύρισουν και τέσσερις από αυτούς να ανέβουν σε αυτό. Ο Μουζ (Barkhad Abdi) προσπαθεί να κερδίσει χρόνο, σε ένα παιχνίδι γάτας-ποντικιού. Οι πειρατές είναι εξαγριωμένοι, φτάνουν στον παροξυσμό, ο Φίλιπς τους προσφέρει σε μετρητά 30.000 δολάρια, αλλά ο Ναζί (Faysal Ahmed), ένας από τους πειρατές, ξέρει καλύτερα, επιμένοντας ότι θα κερδίσουν περισσότερα, αφού ξέρει ότι αυτά τα πλοία είναι ασφαλισμένα ανάλογα με το φορτίο που κουβαλούν και τις περιστάσεις του συμβάντος.

captain philips prosexos foto3

Ο Μουζ και ο νεότερος πειρατής (Barkhad Abdirahman) τραυματίζονται, ένα μεγάλο αμερικάνικο πλοίο πηγαίνει προς τα εκεί. Οι πειρατές φεύγουν με μια ευέλικτη μικρή φουσκωτή βάρκα, με την οποία ελπίζουν να προσεγγίσουν τις σομαλικές ακτές σε 36 ώρες, μαζί τους είναι και ο Φίλιπς. Το αμερικάνικο ναυτικό προσεγγίζει τις ακτές για να μπορέσει να βρει τον καπετάνιο. Οι βίαιες σκηνές δεν είναι κάτι καινούργιο για το θεατή, ούτε η υστερία, σε πολλές αντιδράσεις και σε τραυματικά γεγονότα, αλλά ο Hanks κάνει κάτι το διαφορετικό, οι συνθήκες που ζει συνεχώς αλλάζουν σε αντίθεση με τις ερωτήσεις ρουτίνας και τις καθησυχαστικές υπηρεσίες της νοσοκόμας. Μια σειρά σκηνών που όμοιά της δεν έχει στον κινηματογράφο. Εδώ έχουμε τις σχέσεις του Φίλιπς με τους πειρατές, την κατάσταση των πειρατών, την περιγραφή ενός περιβάλλοντος με νατουραλιστικό τρόπο.

Έτσι έχουμε μια διαφορετική ταινία, από άλλες στο είδος της. Το στιλ ταινίας δράσης με πλοία μπλέκεται με το πρόσφατο στιλ των ουέστερν και για αυτό θα μπορούσε να κατηγορηθεί ότι αντιγράφει και ότι είναι κλισαρισμένη. Ο σκηνοθέτης επιμένει όμως ότι δεν έχουμε μια τυπική ναυτική περιπέτεια του αμερικάνικου ναυτικού, όπως τις βλέπουμε στις επεμβάσεις στη Μέση Ανατολή, αλλά μια περιπέτεια που τη βλέπουμε από μια άλλη οπτική γωνιά, όσον αφορά στο στιλ και στην αφήγηση.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=gjyYyHMmZvQ%5D

 

CAPTAIN PHILLIPS

Σκηνοθεσία: Paul Greengrass

Σενάριο: Billy Ray, βασισμένος στο βιβλίο «A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea», των Richard Phillips και Stephan Talty

Φωτογραφία: Barry Ackroyd

Μοντάζ: Christopher Rouse

Μουσική: Henry Jackman

Κοστούμια: Mark Bridges

Παίζουν: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, Corey Johnson, Max Martini, Chris Mulkey, Yul Vazquez, David Warshofsky, Catherine Keener

Παραγωγή: Columbia Pictures, Scott Rudin Productions, Michael De Luca Productions, Trigger Street

Γιάννης Φραγκούλης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: