ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ

4 Φεβ.

Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΘΕΣΗ

Μια συζήτηση του Γιάννη Φραγκούλη

με τον Ανδρέα Σιαδήμα

Ο Ανδρέας Σιαδήμας είναι σχετικά νέος σκηνοθέτης στο χώρο της Θεσσαλονίκης. Προσπαθεί να δημιουργήσει και να τα βγάλει πέρα οικονομικά στον ανθρωποφάγο χώρο της Έβδομης Τέχνης που κυριαρχείται από αντικρουόμενες παρέες και συμφέροντα που δε δίνουν χώρο στους νέους δημιουργούς. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε διάφορα Φεστιβάλ και δεν έχει κάνει παρά ταινίες μικρού μήκους μέχρι σήμερα. Για τη δουλειά του συζητήσαμε μαζί του.

Σκηνή από την ταινία "Κινητά στοιχεία".

Σκηνή από την ταινία «Κινητά στοιχεία».

Ποια χρονιά ξεκίνησες τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο;

Η πρώτη σοβαρή-επίσημη προσπάθεια ήταν το 2008 με το «Rosmarinus Officinalis». Προηγήθηκαν κάποιες πειραματικές μικρού μήκους και κάποιες ταινίες που αποτέλεσαν ασκήσεις ύφους. Εμπειρία έδωσαν και τα χρόνια που συμμετείχα, καλύπτοντας διάφορες ειδικότητες, στο συνεργείο που κάναμε ταξιδιωτικές εκπομπές.

Ποιος είναι ο λόγος που σε ενδιέφερει να σκηνοθετήσεις στον κινηματογράφο;

Πάνω απ΄όλα είναι η θέληση να πεις κάτι. Να διαχειριστείς τα εκφραστικά μέσα της τέχνης που σε ελκύει, του κινηματογράφου στη δική μου περίπτωση, και να πεις μια ιστορία με το δικό σου, προσωπικό, για τον καθένα, τρόπο. Η σκηνοθεσία είναι μια τέχνη που απαιτεί μελέτη πολλών γνωστικών πεδίων και είναι σύνθεση επιμέρους τεχνών και ταλέντων. Μόνο αν το δοκιμάσεις καταλαβαίνεις αν το’χεις, πού υστερείς, τι πρέπει να βελτιώσεις. Εκτίθεσαι και κατά την κατασκευή της ταινίας και μετά την ολοκλήρωσή της.

Σκηνή από την ταινία "Rosmarius Officinalis"

Σκηνή από την ταινία «Rosmarius Officinalis»

Ποια σχολή μπορείς να πεις ότι σε έχει επηρεάσει στον κινηματογράφο περισσότερο; 

Δε θεωρώ ότι έχω επηρεαστεί από κάποια συγκεκριμένη σχολή. Βλέπω πολύ κινηματογράφο, διαφορετικά ήδη και σχολές και προσπαθώ να καταλάβω κάθε φορά τι μου αρέσει και για ποιο λόγο. Σε διάφορα είδη βρίσκω καλές ταινίες. Μου αρέσει ο Κιούμπρικ κι ο Ταρκόφσκι, μου αρέσει και ο ασιατικό κινηματογράφος.

Το να είσαι σκηνοθέτης κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη είναι εύκολο ή δύσκολο;

Δε μπορείς να είσαι μόνο σκηνοθέτης κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη. Και όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη…

Ο σκηνοθέτης Ανδρέας Σιαδήμας.

Ο σκηνοθέτης Ανδρέας Σιαδήμας.

Θέλεις να μας πεις το γιατί;

Για να μπορείς να είσαι στο χώρο πρέπει να κάνεις κι άλλες ειδικότητες. Να σκηνοθετείς ή να κάνεις φωτογραφία σε διαφημιστικά spots, ακόμα και να τραβάς γάμους. Πολλές φορές να κάνεις και μια άλλη δουλειά. Η παραγωγή ταινιών εδώ είναι ελάχιστη. Πρέπει να μπορείς να ζεις για να κάνεις μια ταινία όταν οι συνθήκες ωριμάσουν.

Συνεργάζεσαι με την Ελληνική Τηλεόραση 3; Με ποιες συνθήκες έχεις συνεργαστεί;

Η συνεργασία μου με την ΕΤ 3 ήταν έμμεση. Εξαντλείται σε ειδικότητες που ασκούσα στα πλαίσια της ατομικής συνεργασίας μου με εταιρίες παραγωγής που ετοίμαζαν πρόγραμμα για το κανάλι. Ως σκηνοθέτης και παραγωγός κατέθεσα αξιόλογες προτάσεις για εκπομπές και ντοκιμαντέρ χωρίς αποτέλεσμα. Ούτε καν ενδιαφέρθηκαν. Δεν ξέρω αν κάποιος πραγματικά διαβάζει τις προτάσεις που κατατίθενται ή απλώς…

Ο σκηνοθέτης με τον πρωταγωνιστή της ταινίας "Rosmarinus Offcinalis", Πέτρο Φυσσούν.

Ο σκηνοθέτης με τον πρωταγωνιστή της ταινίας «Rosmarinus Offcinalis», Πέτρο Φυσσούν.

Θα ήθελες να μας μιλήσεις για τα μελλοντικά σου σχέδια;

Το άμεσα μελλοντικό σχέδιο είναι η πρεμιέρα στο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του «Mουσικού Χωριού» που τώρα τελειώνει. Δεν είναι μόνο να κάνεις μια ταινία. Από κει και πέρα ξεκινάει μια μεγάλη προσπάθεια, η προώθησή της. Είναι πολύ σημαντικό να κινηθεί η ταινία. Και οικονομικά αλλά και να βρει το κοινό της. Μέσα σ΄όλα αυτά βέβαια υπάρχουν σχέδια για μια ακόμα μικρού μήκους και η ολοκλήρωση του ντοκιμαντέρ για το συγκρότημα των “Χειμερινών Κολυμβητών”.

Όπως κάθε σκηνοθέτης θα έχεις στα σκαριά την ταινία μεγάλου μήκους. 

Έχω ένα σενάριο για μεγάλου μήκους, αλλά θα πρέπει πρώτα να βρεθούν χρήματα, να διασφαλιστεί η παραγωγή οικονομικά.  Μέχρι τότε προσπαθώ να εξελίσσομαι, να βελτιώνω το σενάριο και να είμαι όσο γίνεται έτοιμος.

Για να διαβάστε την αναφορά στο αφιέρωμα στο σκηνοθέτη πηγαίνετε εδώ

Σχολιάστε